Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_444017} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Virkelig abstrakt og veldig estetisk visuell opplevelse her Ivan. Vil ikke analisere hva som helst her, fordi enten du liker abstract kunst eller ikke. Liker det bildet veldig godt!
Mvh Anna
Roger H.
Nonfigurativt, joda, jeg synes du har fått det til bra her. Om det er en murvegg eller et fragment av noe annet er likegyldig her, da det er det jeg ser som er bra. Det røde er bra plassert i formatet.
En fin komposisjon og struktur som får meg til å tenke på Jackson Pollock
ketil g.
Utrolig godt sett og utsnitt. Skal jeg pirke på noe, måtte det vøre at jeg tror en maler ville "flytta" den sorte flekken nede til høyre mer til høyre for å få en diagonal mellom den og den rød og den øverste dorte flekken. Stabilirert og strammet opp mao.
Håvard S.
Hei Ivan!
Abstrakte bilder kan jeg like.
Bildet ditt pirrer et eller annet ved nysgjerrigheten min. Klarer liksom ikke helt å fatte hva det er, mens jeg på samme måte føler det er noe mer konkret her som er interessant.
Kombinasjon av diffust/skarpt, linjer og elementer er visuelt tiltrekkende.
Spennende.
Håvard
Marius N.
Dette likte jeg. Det er den røde malingsflekken som hever bildet for min del. Du har jobbet bra i etterbehandlingen, fin struktur på veggen og klare kontraster.
Veldig dekorativt.
mvh Marius
Erik K.
Dette er et bilde jeg måtte innom mange ganger før jeg tør å skriv noen ord.
Enten liker man det eller så ikke. Men det faller i min smak jeg synest det er lekkert. Her betyr det ikke noe hva det er, her er det fargene og strukturen som er bildet. Forholdet mellom skarpt og uskarpt er flott. Krakkeleringa har du fått bra til den kler bildet. Her ser man tydelig hva en fargeklatt som her det røde gjør med bildet. De mørke punktene til høyre lurte jeg først på om skulle være mer til venstre, men har kommet til at de skal være der de er.
Hva med å gjøre det litt varmere og mørkere, ville det kledd bidet?
Dette kunne jeg godt hatt på veggen, da på lerret med en mørk ramme.
Mvh Erik
Ivan H.
Hei og takk for oppmerksomhet og kritikk!
Hva er et spennende bilde?
Jeg har tenkt en del på det i det siste. Og spør meg selv også, om dette bildet er spennende. Hvis; hva gjør det spennende?
Dette er jo bare en avbildning av en vegg.
Eller kan det være noe mer? Kan vi bruke fantasien vår?
Jeg kommenterte et annet bilde her og skreiv at jeg ikke synes det var så spennende. Så hvorfor synes jeg dette er spennede?
Etter å ha lese de andre kommentarene på et aktuelle bildet, ser jeg at jeg kunne brukt fantasien min på det bildet også. Som her. Noe jeg først såg i etterkant.
Dette bildet består av linjer, former og farger. I utgangspunktet forteller det ikke veldig mye.
Den røde malingsflekken gir nesten hele spenningen her og det er den som er hovedmotivet.
Kunne kanskje kuttet i bunn, men synes da malingsflekket kommer for langt ned i bildeflaten. Men ser også det med at det hadde passet å ha den "svarte" flaten nede til høyre. Helt klart. Men tror selv at det fungerer best uten kutt.
De blå flatene til høyre kunne kanskje vært lenger til venstre ja, men har ikke så mye å gå på. Da må jeg ta med en dørkarm, som jeg ikke synes passet så godt i bildet. Selv om jeg fikk godt frem strukturen i den.
Jeg skal teste å gjøre bildet litt varmere og mørkere for å se, men ønsker å beholde kontrasten mellom rødt og blått.
Bildet er etterbehandlet ja, jobbet mest med levels, selektivt, i flere lag.
.Ivan.
Inger-Lise S.
Hei!
Jeg har gjort meg noen tanker om "spennende bilder".
Men først vil jeg gjerne si noen ord om bildet ditt. Da jeg først så det, forsto jeg ikke det grann og lurte på om du ville provosere. Altså likte jeg det ikke. Men det gjorde meg nysgjerrig, så jeg så på det mange ganger. Og det er ikke måte på hva jeg ser i bildet av folk og fe :) Jeg er selv usikker på hva jeg mener om at et bilde skal være rene gjettekonkurransen, men noen ganger er det gøy.
Her ser jeg baken til en hest, vendt mot høyre, rett over den røde flekken. Kvinnen som står ved hestens hode, ser jeg både forfra og bakfra, ettersom..Hun har lang ridejakke, bukser, mørke sokker og lyse sko.Skogen over åskammen bak hest og dame gjør seg og fint med lyset blandt trærne til høyre. Jeg ser store og små troll og hekser og mye mer.Nok om det.
Personlig ville jeg kuttet bort 1/3 av bildet fra venstre og hatt det i høydeformat. Dette fordi jeg ikke liker venstre side, uskarp og lilla. Men tror bildet vil gjøre seg godt i nevnte høydeformat. Forøvrig mener jeg at dette bildet kun vil komme til sin rett i stort format.Strukturen kommer fram i 2/3 til høyre.
Hva som gjør et bilde spennende?
Vel, først er det vel individuelt betraktere i mellom. Og selv om ordet spennende med fordel kan byttes ut med ordet engasjerende, vil jeg likevel si at det som gjør et bilde spennde, bl.a er at det engasjerer. (Litt drøy,kanskje ;-) )Men for at et bilde skal finnes spenbnende, må betrakter bli engasjert. Jeg syns det er et pluss om bildet kan tolkes på ulike måter og har selv funnet det tilfredsstillende. Ikke minst om betrakter kjenner seg igjen i bildet og gjør det til sitt!
Men det jeg har skrevet her, kan tolkes som om kun abstrakte bilder er spennende. Det mener jeg er feil.Fantasien er et stort pluss i bildetolkning. Enten vi bruker ordet spennende eller engasjerende, syns jeg bildet må gjøre oss nysgjerrig. Men det kan faktisk gjelde de fleste kategorier.
Et lite hopp: Jeg mener man må være ærlig mot seg selv, ikke prostituere oss kun for å framstå som annerledes.
Jeg tror jeg blir kjedsommelig om jeg drar dette lenger, for jeg har ikke mer å si om hva som gjør et bilde spennende, at det engasjerer. Men jeg tror bestemt at andre har gode og andre tanker om temaet. Håper de kommer på banen!
Inger-Lise
ketil g.
Noe som stimulerer meg med slike bilder er først og fremst fraværet av "at jeg ser hva det er". Da begynner tankeprosessen, men når slike bilder kommer, må nyskjerrigheten tennes av ett eller annet, og det kan ikke jeg beskrive hva er. Dette bildet fanger MEG, men kanskje ikke andre.
Slike bilder må nøvendigvis bli betrakterens opplevelse snarere enn hva fotografen har tenkt.
Spennende.
ketil
Avsluttet .
Du spør selv mange ganger om budskap i bilder Ivan...vel, jeg mener budskapet i bildet er som her, helt individuelt... særlig slike non-figurative bilder gir betrakteren rom for visuell tolkning og følelse. Du som fotograf har selvsagt et budskap, men betrakteren har sin egen tolkning...over til bildet...jeg liker selv meget godt abstrakt, surrealistisk og non-figurativ kunst, dette faller for meg under non-figurativt, ikke abstrakt....og for meg er det så enkelt som krakkelringen og den røde malingsflekken som gir meg en visuell følelse...rødt i små mengder mot lyst er som regel noe man blir trukket mot visuelt, fremstilt proffesjonelt, som her....så jeg nøyer meg med å si, etter mange betraktninger ....well done.
mvh Ulv
Hans Christian G.
Hei igjen Ivan
jeg har tidligere gitt deg kritikk for at noen av bildene dine er for kompliserte, noen er for enkle, her har du virkelig funnet formelen; Veldig bra!!!! noe så enkelt motiv som blir veldig visuelt og spennende! For meg er dette bildet det foto dreier seg om, noe så enkelt som noe struktur, sorte flekker og en rød flekk, det er alt, men tilsammen blir det veldig visuelt spennende.
For å komme inn på noe av det Inger-Lise skriver synes jeg dette også er utfordrene, det setter tankene i sving hos noen, for meg er det kun estetikk, det er et bilde som fungerer som fotografi og ingen annen kunstart, du har brukt medie fotografi til å lage noe særeget for det mediumet.
Ser at du har tatt flere lignende bilder, snart tid for en utstillling!??
Veldig bra bildet Ivan!
Ivan H.
Takk for veldig bra og utfyllende tilbakemeldinger. Setter stor pris på det!
Fint at dere ser noe i bildet, og jeg også tror at dette er et subjektivt bilde. Vi lager bildet selv på en måte, men assosiasjoner og følelser.
jeg har et bilde av Jo Stang på veggen hjemme i stua, og det var ikke lenge siden jeg fant ut at motivet var malt i motsatt retning enn det jeg har tenkt hele livet mitt. Et litt rar situasjon.
Slike nofigurative (likte det ordet) bilder kan ofte kuttes og snus, man finner motiver i motivet osv. Hvis jeg hadde gitt vekk dette bildet til 10 personer. Hadde alle hengt det opp samme vei? :)
Jeg skal teste kuttet, Inger-Lise, men tror ikke det kommer ny versjon. Det er ikke det som er poenget med å vise dere dette bildet.
Jeg ønsker å finne ut av følelsene det gir. Om de stemmer noe lunde overens med det jeg får ut av det. Og det tror jeg har funnet ut av.
Ja, jeg spør etter budskap i bilder. Grunnen til det er kanskje at jeg lurer, og tenker mye filosofisk rundt foto og bilder. Jeg vil virkelig finne min plass i denne store fotoverdenen. Synes selv jeg er på vei..
Uten malingen, hadde dette gått fra "spennende" til "kjedelig". Tror jeg iallfall.
Setter stor pris på at dere tar dere tid til å filosofere rundt dette bildet med meg. Det er dette vi lærer av, og på den måten kommer oss videre i utviklingen.
.Ivan.
Odd Tore S.
Jeg har sett på dette bildet mange ganger.
Forsøkt å se det jeg ikke umiddelbart ser.
Bare det er en positiv kommentar. Bildet utfordrer og engasjerer. En god del bilder av samme kategori faller vekk allerede i først runde i denne prosessen.
Tre og maling i forfall ville blitt litt snaut. Her er det den røde flekkene og litt ekstra rødt krimskrams som utfordrer.
Men for meg blir det med utfordringen her. Jeg kommer ikke i mål. Jeg assosierer den røde flekken med et bilde som jeg i sin tid tok av en falleferdig låve hvor deler av kittet på ett vindu var rødmalt. Der hadde det røde en funksjon, selv om den var håpløs. Et malingdrypp på en værslitt vegg ville også gjort at jeg klarte å forholde meg til den.
Men her ender den som en tilfeldig rød flekk. Jeg er vel forutinntatt.
Odd Tore
Per Einar G.
Jeg liker formatet og plassering av de fire fremtredende hovedelementene.
Her er også mye å se i dette bildet:
Jeg finner riss av skikkelser, en av dem har fått en stein i hodet(skikkelsen i venstre bildekant).
Jeg ser også to skilpadder, den ene skilpadden befinner seg opp og til høyre for det rød feltet, den jager den andre skilpadden som befinner seg til venstre for det rød feltet og ender opp med hodet i nedre bildekant. Det røde feltet skyldes all nappingen med påfølgende skade i venstre foten til den nederste skilpadden. ;)
Utrolig hva man kan finne i et bilde!
Mvh
Per E.
Ivan H.
Takk for kritikk Odd Tore og Per Einar.
Ja tre og maling hadde kanskje ikke fungert så godt alene, det må være noe mer. Her er det mur, slitasje og maling.
Jeg har vært inne på tanken å snu bildet slik at høyre side blir i bunn, men har ikke testet det ut. Men føler at man kan vi og vende på dette og komme ut med et nytt uttrykk hver gang. Men jeg har nå klart å fange litt interresse hos deg, Odd Tore.
Artig at du ser ting i bildet, Per Einar, slik som Inger-Lise. Jeg tror altså at slike bilder kan bli veldig individuelle. Noen synes dette er bare tull, mens andre finner det interessant og bruker fantasien.
Om bildet hadde klart seg i det store og det hele, er jeg usikker på. Det får no kanskje vise seg.
.Ivan.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Anna
En fin komposisjon og struktur som får meg til å tenke på Jackson Pollock
Abstrakte bilder kan jeg like.
Bildet ditt pirrer et eller annet ved nysgjerrigheten min. Klarer liksom ikke helt å fatte hva det er, mens jeg på samme måte føler det er noe mer konkret her som er interessant.
Kombinasjon av diffust/skarpt, linjer og elementer er visuelt tiltrekkende.
Spennende.
Håvard
Veldig dekorativt.
mvh Marius
Enten liker man det eller så ikke. Men det faller i min smak jeg synest det er lekkert. Her betyr det ikke noe hva det er, her er det fargene og strukturen som er bildet. Forholdet mellom skarpt og uskarpt er flott. Krakkeleringa har du fått bra til den kler bildet. Her ser man tydelig hva en fargeklatt som her det røde gjør med bildet. De mørke punktene til høyre lurte jeg først på om skulle være mer til venstre, men har kommet til at de skal være der de er.
Hva med å gjøre det litt varmere og mørkere, ville det kledd bidet?
Dette kunne jeg godt hatt på veggen, da på lerret med en mørk ramme.
Mvh Erik
Hva er et spennende bilde?
Jeg har tenkt en del på det i det siste. Og spør meg selv også, om dette bildet er spennende. Hvis; hva gjør det spennende?
Dette er jo bare en avbildning av en vegg.
Eller kan det være noe mer? Kan vi bruke fantasien vår?
Jeg kommenterte et annet bilde her og skreiv at jeg ikke synes det var så spennende. Så hvorfor synes jeg dette er spennede?
Etter å ha lese de andre kommentarene på et aktuelle bildet, ser jeg at jeg kunne brukt fantasien min på det bildet også. Som her. Noe jeg først såg i etterkant.
Dette bildet består av linjer, former og farger. I utgangspunktet forteller det ikke veldig mye.
Den røde malingsflekken gir nesten hele spenningen her og det er den som er hovedmotivet.
Kunne kanskje kuttet i bunn, men synes da malingsflekket kommer for langt ned i bildeflaten. Men ser også det med at det hadde passet å ha den "svarte" flaten nede til høyre. Helt klart. Men tror selv at det fungerer best uten kutt.
De blå flatene til høyre kunne kanskje vært lenger til venstre ja, men har ikke så mye å gå på. Da må jeg ta med en dørkarm, som jeg ikke synes passet så godt i bildet. Selv om jeg fikk godt frem strukturen i den.
Jeg skal teste å gjøre bildet litt varmere og mørkere for å se, men ønsker å beholde kontrasten mellom rødt og blått.
Bildet er etterbehandlet ja, jobbet mest med levels, selektivt, i flere lag.
.Ivan.
Jeg har gjort meg noen tanker om "spennende bilder".
Men først vil jeg gjerne si noen ord om bildet ditt. Da jeg først så det, forsto jeg ikke det grann og lurte på om du ville provosere. Altså likte jeg det ikke. Men det gjorde meg nysgjerrig, så jeg så på det mange ganger. Og det er ikke måte på hva jeg ser i bildet av folk og fe :) Jeg er selv usikker på hva jeg mener om at et bilde skal være rene gjettekonkurransen, men noen ganger er det gøy.
Her ser jeg baken til en hest, vendt mot høyre, rett over den røde flekken. Kvinnen som står ved hestens hode, ser jeg både forfra og bakfra, ettersom..Hun har lang ridejakke, bukser, mørke sokker og lyse sko.Skogen over åskammen bak hest og dame gjør seg og fint med lyset blandt trærne til høyre. Jeg ser store og små troll og hekser og mye mer.Nok om det.
Personlig ville jeg kuttet bort 1/3 av bildet fra venstre og hatt det i høydeformat. Dette fordi jeg ikke liker venstre side, uskarp og lilla. Men tror bildet vil gjøre seg godt i nevnte høydeformat. Forøvrig mener jeg at dette bildet kun vil komme til sin rett i stort format.Strukturen kommer fram i 2/3 til høyre.
Hva som gjør et bilde spennende?
Vel, først er det vel individuelt betraktere i mellom. Og selv om ordet spennende med fordel kan byttes ut med ordet engasjerende, vil jeg likevel si at det som gjør et bilde spennde, bl.a er at det engasjerer. (Litt drøy,kanskje ;-) )Men for at et bilde skal finnes spenbnende, må betrakter bli engasjert. Jeg syns det er et pluss om bildet kan tolkes på ulike måter og har selv funnet det tilfredsstillende. Ikke minst om betrakter kjenner seg igjen i bildet og gjør det til sitt!
Men det jeg har skrevet her, kan tolkes som om kun abstrakte bilder er spennende. Det mener jeg er feil.Fantasien er et stort pluss i bildetolkning. Enten vi bruker ordet spennende eller engasjerende, syns jeg bildet må gjøre oss nysgjerrig. Men det kan faktisk gjelde de fleste kategorier.
Et lite hopp: Jeg mener man må være ærlig mot seg selv, ikke prostituere oss kun for å framstå som annerledes.
Jeg tror jeg blir kjedsommelig om jeg drar dette lenger, for jeg har ikke mer å si om hva som gjør et bilde spennende, at det engasjerer. Men jeg tror bestemt at andre har gode og andre tanker om temaet. Håper de kommer på banen!
Inger-Lise
Slike bilder må nøvendigvis bli betrakterens opplevelse snarere enn hva fotografen har tenkt.
Spennende.
ketil
mvh Ulv
jeg har tidligere gitt deg kritikk for at noen av bildene dine er for kompliserte, noen er for enkle, her har du virkelig funnet formelen; Veldig bra!!!! noe så enkelt motiv som blir veldig visuelt og spennende! For meg er dette bildet det foto dreier seg om, noe så enkelt som noe struktur, sorte flekker og en rød flekk, det er alt, men tilsammen blir det veldig visuelt spennende.
For å komme inn på noe av det Inger-Lise skriver synes jeg dette også er utfordrene, det setter tankene i sving hos noen, for meg er det kun estetikk, det er et bilde som fungerer som fotografi og ingen annen kunstart, du har brukt medie fotografi til å lage noe særeget for det mediumet.
Ser at du har tatt flere lignende bilder, snart tid for en utstillling!??
Veldig bra bildet Ivan!
Fint at dere ser noe i bildet, og jeg også tror at dette er et subjektivt bilde. Vi lager bildet selv på en måte, men assosiasjoner og følelser.
jeg har et bilde av Jo Stang på veggen hjemme i stua, og det var ikke lenge siden jeg fant ut at motivet var malt i motsatt retning enn det jeg har tenkt hele livet mitt. Et litt rar situasjon.
Slike nofigurative (likte det ordet) bilder kan ofte kuttes og snus, man finner motiver i motivet osv. Hvis jeg hadde gitt vekk dette bildet til 10 personer. Hadde alle hengt det opp samme vei? :)
Jeg skal teste kuttet, Inger-Lise, men tror ikke det kommer ny versjon. Det er ikke det som er poenget med å vise dere dette bildet.
Jeg ønsker å finne ut av følelsene det gir. Om de stemmer noe lunde overens med det jeg får ut av det. Og det tror jeg har funnet ut av.
Ja, jeg spør etter budskap i bilder. Grunnen til det er kanskje at jeg lurer, og tenker mye filosofisk rundt foto og bilder. Jeg vil virkelig finne min plass i denne store fotoverdenen. Synes selv jeg er på vei..
Uten malingen, hadde dette gått fra "spennende" til "kjedelig". Tror jeg iallfall.
Setter stor pris på at dere tar dere tid til å filosofere rundt dette bildet med meg. Det er dette vi lærer av, og på den måten kommer oss videre i utviklingen.
.Ivan.
Forsøkt å se det jeg ikke umiddelbart ser.
Bare det er en positiv kommentar. Bildet utfordrer og engasjerer. En god del bilder av samme kategori faller vekk allerede i først runde i denne prosessen.
Tre og maling i forfall ville blitt litt snaut. Her er det den røde flekkene og litt ekstra rødt krimskrams som utfordrer.
Men for meg blir det med utfordringen her. Jeg kommer ikke i mål. Jeg assosierer den røde flekken med et bilde som jeg i sin tid tok av en falleferdig låve hvor deler av kittet på ett vindu var rødmalt. Der hadde det røde en funksjon, selv om den var håpløs. Et malingdrypp på en værslitt vegg ville også gjort at jeg klarte å forholde meg til den.
Men her ender den som en tilfeldig rød flekk. Jeg er vel forutinntatt.
Odd Tore
Her er også mye å se i dette bildet:
Jeg finner riss av skikkelser, en av dem har fått en stein i hodet(skikkelsen i venstre bildekant).
Jeg ser også to skilpadder, den ene skilpadden befinner seg opp og til høyre for det rød feltet, den jager den andre skilpadden som befinner seg til venstre for det rød feltet og ender opp med hodet i nedre bildekant. Det røde feltet skyldes all nappingen med påfølgende skade i venstre foten til den nederste skilpadden. ;)
Utrolig hva man kan finne i et bilde!
Mvh
Per E.
Ja tre og maling hadde kanskje ikke fungert så godt alene, det må være noe mer. Her er det mur, slitasje og maling.
Jeg har vært inne på tanken å snu bildet slik at høyre side blir i bunn, men har ikke testet det ut. Men føler at man kan vi og vende på dette og komme ut med et nytt uttrykk hver gang. Men jeg har nå klart å fange litt interresse hos deg, Odd Tore.
Artig at du ser ting i bildet, Per Einar, slik som Inger-Lise. Jeg tror altså at slike bilder kan bli veldig individuelle. Noen synes dette er bare tull, mens andre finner det interessant og bruker fantasien.
Om bildet hadde klart seg i det store og det hele, er jeg usikker på. Det får no kanskje vise seg.
.Ivan.