Av: Tom Ståle Engebretsen
Det som slår en med først på denne utstillingen, er hvordan pionerer innen amerikansk fotografi, lager trender.
Vår egen fotohistorie blekner i forhold til innovatørene fra det store utland. Eggleston utmerker seg på to måter: Først ved å bruke farger i en tid der sort/hvitt var opplest og vedtatt som det eneste annerkjente kunst fotografi. Dernest kan han sees som en pioneer på det vi idag kaller "snapshot."
Idag over 30 år senere ser vi kvaliteter hos Eggleston som nyere fotografer totalt mangler. For Eggleston var bevisst. Hans særdeles tekniske og kompositoriske virkemidler gjør "Los Alamos" til et politisk og undersøkende samtidsfotografi.
"Los Alamos" er bilder fra USAs bakgård med enkle detaljer blandet med forfall og ensomhet. Bildene er blitt til i en periode fra 1965 til 1974.
Det handler om et stykke fotohistorie, som idag er en opplevelse å se. Dette er små noveller satt sammen til en "film." Det er en rød tråd, en uro i bildene. Det er antydningen som er driftene i utstillingen. Og Eggleston kjenner sine virkemidler; Et collage prinsipp og/eller med sterke fargedetaljer. Alt bundet opp i en blendene komposisjon. Så tilfeldig det ser ut, men du kjenner og ser at dette er gjennomført. Reisende langs highway 51
Dette er vissuelle opplevelser som mang en fotograf og filmskaper har trykket til sitt bryst. (f.eks. David Lynch.) Sprekker i en ellers så prektig fasade. Dette er fotografiet`s "roadmovie." Orginalen.
En fattigdom med sjel, der bluesen smyger seg innpå. En kommersialisme som flykter ut av virkeligheten. Et landskap der tiden opphører. Og restene av vårt menneskelige forfall blir igjen.
Samtidsdokumentet fra Eggleston`s periode er tidsaktuell fortsatt.
Fakta
William Eggleston f. 1939 i Memphis, Tennesee.
"Los Alamos" er oppkallt etter atombombens fabrikk/sted i New Mexico.
Kuratoren Walter Hopps og skuespilleren Dennis Hopper var ofte med som reisefølge.
Utstillingen ble første gang vist på Museum of Modern Art i New York. (-76)
Brukte "dye transfer" teknikk, en individuell fargeteknikk som reklamebransjen brukte. Kostbart den gang. Uvant i kunst sammenheng, og ble derfor også sterkt kritisert av kunst etablissementet.
Elsket av bohemer og livskunstnere. Inspirerte bl.a. David Byrne, Talking Heads, til å lage plate og boken "True Stories" Eggleston`s bilder ble brukt.
Filmer som er klart inspirert av Eggleston: Paris-Texas , Easy Rider, Until the end of the world, Down by the law.
Fikk Hasselbladprisen i 1998
Det som slår en med først på denne utstillingen, er hvordan pionerer innen amerikansk fotografi, lager trender.
Vår egen fotohistorie blekner i forhold til innovatørene fra det store utland. Eggleston utmerker seg på to måter: Først ved å bruke farger i en tid der sort/hvitt var opplest og vedtatt som det eneste annerkjente kunst fotografi. Dernest kan han sees som en pioneer på det vi idag kaller "snapshot."
Idag over 30 år senere ser vi kvaliteter hos Eggleston som nyere fotografer totalt mangler. For Eggleston var bevisst. Hans særdeles tekniske og kompositoriske virkemidler gjør "Los Alamos" til et politisk og undersøkende samtidsfotografi.
"Los Alamos" er bilder fra USAs bakgård med enkle detaljer blandet med forfall og ensomhet. Bildene er blitt til i en periode fra 1965 til 1974.
Det handler om et stykke fotohistorie, som idag er en opplevelse å se. Dette er små noveller satt sammen til en "film." Det er en rød tråd, en uro i bildene. Det er antydningen som er driftene i utstillingen. Og Eggleston kjenner sine virkemidler; Et collage prinsipp og/eller med sterke fargedetaljer. Alt bundet opp i en blendene komposisjon. Så tilfeldig det ser ut, men du kjenner og ser at dette er gjennomført. Reisende langs highway 51
Dette er vissuelle opplevelser som mang en fotograf og filmskaper har trykket til sitt bryst. (f.eks. David Lynch.) Sprekker i en ellers så prektig fasade. Dette er fotografiet`s "roadmovie." Orginalen.
En fattigdom med sjel, der bluesen smyger seg innpå. En kommersialisme som flykter ut av virkeligheten. Et landskap der tiden opphører. Og restene av vårt menneskelige forfall blir igjen.
Samtidsdokumentet fra Eggleston`s periode er tidsaktuell fortsatt.
Fakta
William Eggleston f. 1939 i Memphis, Tennesee.
"Los Alamos" er oppkallt etter atombombens fabrikk/sted i New Mexico.
Kuratoren Walter Hopps og skuespilleren Dennis Hopper var ofte med som reisefølge.
Utstillingen ble første gang vist på Museum of Modern Art i New York. (-76)
Brukte "dye transfer" teknikk, en individuell fargeteknikk som reklamebransjen brukte. Kostbart den gang. Uvant i kunst sammenheng, og ble derfor også sterkt kritisert av kunst etablissementet.
Elsket av bohemer og livskunstnere. Inspirerte bl.a. David Byrne, Talking Heads, til å lage plate og boken "True Stories" Eggleston`s bilder ble brukt.
Filmer som er klart inspirert av Eggleston: Paris-Texas , Easy Rider, Until the end of the world, Down by the law.
Fikk Hasselbladprisen i 1998