Morten Qvale viser egne fotografier i Kunsthuset, Eckersbergsgate 31 på Frogner i Oslo. Utstillingen åpner tirsdag 25. september kl. 18:00 og vises til den 14. oktober.
Det som preger Morten Qvales utstilling er at bildene er valgt ut fra ulike oppdrag han har utført, som f.eks. Vanity Fair. Derfor finner vi både den kjente fotomodellen Anna Nicole Smith, som døde nylig, sammen med bilder fra Cafe Marley i Paris og en 969 Jaguar E type. Det bildene har til felles, bortsett fra fotografen selv, er selvfølgelig en høyt profilert kjendis-faktor med tydelig 'name-dropping'. Bildene er selvfølgelig på høyt faglig nivå og fungerer meget godt som statussymboler i dekorativ layout, med en betydelig høy sigarføring.
Cafe Marley ligger inne Louvre-museet i Paris, og er en hot cafe for folk i motebransjen. Men cafeen er tom i Morten Qvales bilde. Vi må forestille oss hvordan det syder av liv når designere, modeller, produsenter og kunder er kommet for å slappe av og treffe hverandre for nettworking, allianser, nye impulser og sørge for å bli sett på rett sted, med viktige personer til rett tid.
Fjellandskapet fra Chamonix er trolig tatt med polaroidfilter eller rødfilter, for den mørke himmelen blir en sterk kontrast som dramatiserer det snekledte fjellet. Motivet bringer lett tankene til brødrene Bisson som klatret i Alpene med stort, tungt våtplateutstyr i 1862, for å fotografere oppstigningen til Mont Blanc.
Bilen er en 969 modell Jaguar E type cupe 4,2 liter 6 cylinder rekkemotor - her servert med grafisk eleganse. Fotografen lar bilen skinne i halvmørket, og antyder de mest karakteristiske trekkene i profilen. Lysbruken kjenner vi igjen fra Morten Qvales vakre aktbilder hvor han lar et svakt, mykt lys kjærtegne naken hun og myke former.
I 1993 fotograferte Morten Qvale den kjente modellen Anna Nicole Smith i New York dagen etter at hun ble kåret som Playmate of the Year av Playboy. Hun var da på høyden av sin karriere - med meget høy kjendisfaktor.
I Kunsthuset presenterer Morten Qvale enkeltbilder og fragmenter fra sitt profesjonelle liv - bilder han selv føler har interesse utover oppdraget de springer ut fra. I et kunstgalleri blir allikevel det avgjørende spøsmålet om bildene klarer å stå for seg selv, eller om de forblir produkter som hovedsakelig referer til sin sammenheng. At Morten Qvale er en rutinert og dyktig fotograf er det ingen tvil om. Men er det tilstrekkelig for et kresent kunstpublikum? Utstillingen favner faretruende bredt - og blir kanskje vel fragmentarisk?
www.mortenqvale.com
Det som preger Morten Qvales utstilling er at bildene er valgt ut fra ulike oppdrag han har utført, som f.eks. Vanity Fair. Derfor finner vi både den kjente fotomodellen Anna Nicole Smith, som døde nylig, sammen med bilder fra Cafe Marley i Paris og en 969 Jaguar E type. Det bildene har til felles, bortsett fra fotografen selv, er selvfølgelig en høyt profilert kjendis-faktor med tydelig 'name-dropping'. Bildene er selvfølgelig på høyt faglig nivå og fungerer meget godt som statussymboler i dekorativ layout, med en betydelig høy sigarføring.
Cafe Marley ligger inne Louvre-museet i Paris, og er en hot cafe for folk i motebransjen. Men cafeen er tom i Morten Qvales bilde. Vi må forestille oss hvordan det syder av liv når designere, modeller, produsenter og kunder er kommet for å slappe av og treffe hverandre for nettworking, allianser, nye impulser og sørge for å bli sett på rett sted, med viktige personer til rett tid.
Fjellandskapet fra Chamonix er trolig tatt med polaroidfilter eller rødfilter, for den mørke himmelen blir en sterk kontrast som dramatiserer det snekledte fjellet. Motivet bringer lett tankene til brødrene Bisson som klatret i Alpene med stort, tungt våtplateutstyr i 1862, for å fotografere oppstigningen til Mont Blanc.
Bilen er en 969 modell Jaguar E type cupe 4,2 liter 6 cylinder rekkemotor - her servert med grafisk eleganse. Fotografen lar bilen skinne i halvmørket, og antyder de mest karakteristiske trekkene i profilen. Lysbruken kjenner vi igjen fra Morten Qvales vakre aktbilder hvor han lar et svakt, mykt lys kjærtegne naken hun og myke former.
I 1993 fotograferte Morten Qvale den kjente modellen Anna Nicole Smith i New York dagen etter at hun ble kåret som Playmate of the Year av Playboy. Hun var da på høyden av sin karriere - med meget høy kjendisfaktor.
I Kunsthuset presenterer Morten Qvale enkeltbilder og fragmenter fra sitt profesjonelle liv - bilder han selv føler har interesse utover oppdraget de springer ut fra. I et kunstgalleri blir allikevel det avgjørende spøsmålet om bildene klarer å stå for seg selv, eller om de forblir produkter som hovedsakelig referer til sin sammenheng. At Morten Qvale er en rutinert og dyktig fotograf er det ingen tvil om. Men er det tilstrekkelig for et kresent kunstpublikum? Utstillingen favner faretruende bredt - og blir kanskje vel fragmentarisk?
www.mortenqvale.com
Anna Nicole Smith
Morten Qvale
Diane, Skagen
Morten Qvale
Chamonix
Morten Qvale
969 modell Jaguar E type
Morten Qvale
Cafe Marley
Morten Qvale
Verdens ende
Morten Qvale