Ordene er fra Herdis Maria Siegert, kunstfotograf og lærer på Høgskolen i Vestfold. I mørkerommet på Preus museum har hun samlet en gruppe med studenter for å fremkalle bilder de har tatt med et pinhole-kamera. De deltar på modulen "Kunsten å se, og skapende fotografi" som er en del av linjene samtidskunst og kunst og håndverk på Høgskolen i Vestfold.
- Når man jobber i mørkerommet så forstår man egentlig hva fotografi er, og spesielt når man begynner med pinhole. Da forstår man hva en eksponering er. Det er ganske langt fra et digitalkamera til dette. Vi voksne tenker ikke på hva disse tingene egentlig er, for vi får det bare presentert, forteller Siegert.
Genuin glede
Det er en genuin glede blant studentene i mørkerommet. Å jobbe på denne måten med fotografi, er noe alle synes er moro. Her går tiden unna, i motsetning til når de har vanlig undervisning. I tillegg opplever de at de i mørkerommet stiller på likt nivå, uavhengig av hvilket digitalt fotografisk nivå de er på.
- En av studentene har jobbet masse digitalt, hun fortalte meg at det er ok å jobbe i Photoshop, men det som er så ok i mørkerommet er at man kan jobbe med andre og at man kan ta og føle på det man holder på med. Hun synes at i mørkerommet blir fotografiet levende.
Dette får meg til åpne opp
Birgithe Jonsrud har liten eller ingen erfaring med fotografering. Da det digitale fotografiet gjorde sin innmarsj hoppet hun av. Nervøs før hun begynte på modulen "Kunsten å se, og skapende fotografi", har hun fått en ny forståelse for fotografiet.
- Jeg har skjønt at dette er interessant. Og ikke minst at et bilde ikke bare er et bilde. All jobben som er bak et fotografi har jeg ikke forstått tidligere. Og nå begynner det å gå opp for meg at jeg også kan se med et kamera.
Mørkerommet har hun aldri vært i. Når det gjelder hvordan et bilde blir til, har hun vært helt blank.
- Det å se hva som skjer og oppleve de fotografiske prosessene er veldig moro. Dette får meg til å åpne opp med tanke på hva fotografiet er for noe.
Kunnskapen hun får fra denne modulen ønsker hun å ta med seg videre inn i barneskolen og i et fremtidig yrke som lærer.
Det er fantastisk
Hanna von Hafenbrädl og Andreas Alexander Turau har begge vært i mørkerommet tidligere. Andreas har drevet med fotografering i flere år, mens Hanna har bakgrunn som grafisk designer.
- Mørkerommet er noe jeg liker. Følelsen av kontroll og det å drive på med et håndtverk er langt større i mørkerommet, forteller Andreas.
- Man verdsetter i større grad hva et fotografi er når man jobber i mørkerommet, sier Hanna.
Å lage pinhole-bilder var første gang for begge to. "Det er fantastisk, forteller begge nesten i kor. De er imponert over magien, og ikke minst det gode resultatet de får med det enkleste man kan få av kameraer: en blikkboks med et knøttlite hull.
Kanskje flere burde forsøke seg med pinhole-fotografering??
På Preus museum kan du få kjøpt ferdige sett for pinhole-fotografering:
Pinhole Hullkamera byggesett i tre med kjemikalier og papir: 298 kr.
Paper Pinhole camera/solargraphy kit: 98 kr
Hole-on ex, byggesett i papp, pinholekamera for 135 film: 160kr
- Når man jobber i mørkerommet så forstår man egentlig hva fotografi er, og spesielt når man begynner med pinhole. Da forstår man hva en eksponering er. Det er ganske langt fra et digitalkamera til dette. Vi voksne tenker ikke på hva disse tingene egentlig er, for vi får det bare presentert, forteller Siegert.
Genuin glede
Det er en genuin glede blant studentene i mørkerommet. Å jobbe på denne måten med fotografi, er noe alle synes er moro. Her går tiden unna, i motsetning til når de har vanlig undervisning. I tillegg opplever de at de i mørkerommet stiller på likt nivå, uavhengig av hvilket digitalt fotografisk nivå de er på.
- En av studentene har jobbet masse digitalt, hun fortalte meg at det er ok å jobbe i Photoshop, men det som er så ok i mørkerommet er at man kan jobbe med andre og at man kan ta og føle på det man holder på med. Hun synes at i mørkerommet blir fotografiet levende.
Dette får meg til åpne opp
Birgithe Jonsrud har liten eller ingen erfaring med fotografering. Da det digitale fotografiet gjorde sin innmarsj hoppet hun av. Nervøs før hun begynte på modulen "Kunsten å se, og skapende fotografi", har hun fått en ny forståelse for fotografiet.
- Jeg har skjønt at dette er interessant. Og ikke minst at et bilde ikke bare er et bilde. All jobben som er bak et fotografi har jeg ikke forstått tidligere. Og nå begynner det å gå opp for meg at jeg også kan se med et kamera.
Mørkerommet har hun aldri vært i. Når det gjelder hvordan et bilde blir til, har hun vært helt blank.
- Det å se hva som skjer og oppleve de fotografiske prosessene er veldig moro. Dette får meg til å åpne opp med tanke på hva fotografiet er for noe.
Kunnskapen hun får fra denne modulen ønsker hun å ta med seg videre inn i barneskolen og i et fremtidig yrke som lærer.
Det er fantastisk
Hanna von Hafenbrädl og Andreas Alexander Turau har begge vært i mørkerommet tidligere. Andreas har drevet med fotografering i flere år, mens Hanna har bakgrunn som grafisk designer.
- Mørkerommet er noe jeg liker. Følelsen av kontroll og det å drive på med et håndtverk er langt større i mørkerommet, forteller Andreas.
- Man verdsetter i større grad hva et fotografi er når man jobber i mørkerommet, sier Hanna.
Å lage pinhole-bilder var første gang for begge to. "Det er fantastisk, forteller begge nesten i kor. De er imponert over magien, og ikke minst det gode resultatet de får med det enkleste man kan få av kameraer: en blikkboks med et knøttlite hull.
Kanskje flere burde forsøke seg med pinhole-fotografering??
På Preus museum kan du få kjøpt ferdige sett for pinhole-fotografering:
Pinhole Hullkamera byggesett i tre med kjemikalier og papir: 298 kr.
Paper Pinhole camera/solargraphy kit: 98 kr
Hole-on ex, byggesett i papp, pinholekamera for 135 film: 160kr
Birgithe Jonsrud
Frank Hesjedal
Hanna von Hafenbrädl og Andreas Alexander Turau
Frank Hesjedal
Birgithe Jonsrud
Hanna von Hafenbrädl og Andreas Alexander Turau